Alma Tadema.org, welcome & enjoy!
![Alma Tadema.org](images/almatadema.gif) |
|
![Go Back!](/images/goback.gif)
|
Ernst Josephson
1851-1906
Swedish
Ernst Josephson Gallery
was a Swedish painter from a prominent Jewish family, whose main work was done on portraits and paintings of folk life.
He did his art studies in Italy, France and the Netherlands, among others, and is reputed to have said at the age of 20: "I will become Sweden's Rembrandt or die."
However, his life was marred by illness. He contracted syphilis at a relatively young age, and in 1888 he became mentally ill during a visit to Brittany, having religious hallucinations and believing that he was God and Christ.
He was later taken to hospital in Uppsala and diagnosed with schizophrenia, but continued working throughout his disease, often while in a trance-like state.
He also wrote poetry, in the collections Svarta rosor (1888, Black Roses) and Gula rosor (1896, Yellow Roses). His main work, Strömkarlen (1884, the Nix), was refused by the Swedish National Museum in Stockholm - however, Prince Eugen, Duke of Narke, bought the painting in fury over the decision.
Grandfather of Erland Josephson. Related Paintings of Ernst Josephson :. | portratt av konstnarens moder | David and Saul | portratt av fraken anna heyman | Portratt av Carl Skanberg | David and Saul | Related Artists: Georg LembergerGerman born 1490- died 1540. Nationality: German. georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter. Erskine NicolBritish Genre Painter , (1825-1904)
was an Irish/Scottish painter. A student of William Allan, Nicol taught in Dublin, Ireland, from 1845-50, at the height of the Irish famine, and considered himself as much Irish as he was Scottish. Much of his work portrays the injustices inflicted upon the Irish population during the 19th century. He was made an Associate of the Royal Scottish Academy in 1855 and an Academician in 1859. Nicol exhibited at the Royal Academy and was made an Associate of the Royal Academy in 1866
|
|
|
|
|
|
|
|
![Alma Tadema](images/dansar.gif)
All the Alma Tadema's Oil Paintings
Supported by oil paintings and picture frames
![](images/art.gif)
Copyright Reserved
|